Terapeutisk nervblockad, hur gick det?

Hur gick det på Spine Center?

Idag är det söndag och jag har inte haft ork eller lust att skriva om besöket på Spine Center. Men nu är jag redo. Jag var på Spine Center ca 45 min tidigare än ingreppet skulle ske eftersom jag skulle få lugnande. Jag fick mitt lugnande men kände inget av det, tyvärr.

De var lite försenade och jag kom därför in på genomlysningsrummet ca 20 minuter senare än planerat.

Det finns olika sorters nervblockader



Det finns två olika sorters nervblockader, den ena med endast lokalbedövning som heter Diagnostisk Nervblockad och den andra varianten, som jag fick, Terapeutisk nervblockad, den med lokalbedövning och kortison.

Texten är hämtad från http://www.rontgen.com/wp-doctor/hur-nar-och-varfor-en-rotblockad

OBS! Inte bild på min rygg 
 

Väl inne på rummet fick jag lägga mig på mage på bristen i mina vanliga kläder. (hade descutanduschat på morgonen) Ryggkirurgen drog bara ner byxorna från svanken.

Jag började hyperventilera och gråta för att jag var så nervös. När jag väl låg till rätta och de hade fixat klart allt började hon att placera nålen för att de skulle komma så rätt som möjligt in i nerven.

Först gjorde det inte så ont, men ju längre in mot ryggraden hon kom desto obehagligare blev det.
Det tog en stund innan hon kom rätt eftersom jag är så pass hopsjunken och det var väldigt svårt att "komma" åt.

När nålen var på rätt ställe kom smärtan och det var bland det obehagligaste jag varit med om och när lokalbedövningen injicerades kändes en il från svanken ut i höften och ner i benet.
När det var klart skulle kortison in på samma ställe och det kändes kan jag lova. Det är väldigt svårt att beskriva känslan men den var inte som något annat jag upplevt.

Men ni som har fått kortisoninjektioner på lite svårare ställen vet hur det kan kännas och detta kändes typ 100 gånger mer. Nu är det väldigt individuellt beroende på hur ont du har och var nervsmärtan sitter. Vissa tycker inte att det gör så ont.

Nu varade denna obehagliga känsla och smärta "bara" i totalt 5-10 min men det kändes hur länge som helst.

Önskad effekt

Nu får jag vänta och se om detta har önskad effekt på bensmärtan (höger ben) och det kan man veta först om ca 2 veckor. Jag kan få ondare tills dess eller så får jag inte det.

Om den terapeutisk nervblockaden ger önskad effekt hoppas de att det ska vara en tillfällig smärtlindring på upp till 6 månader.

Hur mår jag idag?

Jo jag upplever mindre smärta i högerbenet, men eftersom skadorna i ryggen är så pass komplexa och det finns flera nervinklämningar, kan jag väl inte påstå att jag är smärtfri på något mer ställe tyvärr.

Istället känner jag av bensmärtan i vänster benet mer och ländryggen är fortfarande som den varit, lynnig och huggande. 

Jag har fortfarande svårt att gå och stå längre stunder. Men å andra sidan så har det bara gått tre dagar sen ingreppet. Nu får jag vänta och se och hoppas på någon smärtlindring.......

0 Comments

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina