MoDiC förändringar

Magnetkameraundersökning ländrygg

Tisdagen den 31 maj gjorde jag magnetkameraundersökning av både ländrygg och vänster axel. På onsdag nästa vecka ska kirurgen ringa mig och om svaret.

Jag har redan varit på röntgen och fått mina (fick köpa) bilder och även utlåtandet, men jag förstår ju inte allt, även om jag kan googla på en del. Nästa vecka får jag veta om de kan hjälpa mg att minska smärtan i ryggen och axeln vet jag inte vad de gör med för enligt MR visade det inget, trots smärta och inskränkt rörlighet, mer än vanligt.

Panikångest

När jag gjorde MR-undersökningen fick jag panikångest, det har ALDRIG hänt innan och då har jag ändå gjort det ca 5 ggr innan. Vet inte om det var för att det blev varmt, jag hade legat i röret i ca 50 min, armen/axeln smärtade och domnade bort och ryggen smärtade. När det var 7 minuter kvar var jag tvungen att komma ut. Kunde knappt andas och jag grät, men när jag hade hämtat mig och fått lite vatten, så kunde vi göra klart.

Jo jag hämtade ju ut mina röntgensvar och som jag misstänkte, det hade blivit sämre i ryggen och här är en kopia på utlåtandet. Som det står, för jämförelse finns MR från 2014 och det kan ni läsa på sidan livet med reumatism



Märgsignalförändring MoDic typ 2 är en aning specifikt faktiskt.
Jag hittade denna text på en annan sida

MoDiC förändringar

Studier har visat att patienter med MoDiC förändringar är ganska annorlunda från andra patienter, med normal ryggsmärta, 75 -80% av patienter som lider av MoDiC förändringar har konstant smärta, vilket innebär att de inte någonsin har en smärtfri ögonblick dag eller natt.  

Det kan finnas variationer i intensiteten, men ingen paus från smärtan. 75% av patienterna lider också av smärta under natten, och många vaknar under natten eftersom det är smärtsamt att vända sig i sängen.

Det är svårt att behandla patienter med MoDiC-förändringar. Behandling som normalt botar eller hjälpa patienter med normal ryggont har ingen effekt på MoDiC-förändringar eller smärta från MoDiC-förändringar.  

Den rekommenderade behandlingen för långvarig smärta i nedre delen av ryggen är övningar, normalt understödda av instruktionen för en kvalificerad och certifierad Athletic terapeut CAT (C) eller sjukgymnast som följs av muskelstärkande och konditionsträning.  

Denna behandling hjälper de allra flesta normala rygg smärtpatienter, men studier har visat att patienter med MoDiC-förändringar visade mycket högre smärtpoäng, än patienter med normal ryggont, och viktigast att deras smärta ökar med träning. 

I Modic typ 2 ändringar, sker det förändringar i benmärgen, med fet ersättning av tidigare rött, cellulär benmärg normalt sett där. Med Modic typ 2 förändrar märgen och ersätts med visceralt fett, samma typ av fett vi har på våra höfter och magar.  

4 Comments

  1. Jag har modic 2 förändringar och är mycket handikappad . Får extremt ont när jag tex står och lagar mat,går eller sitter. Varit sjukskriven i fem och ett halvt år nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Tack för din kommentar. Det låter väldigt jobbigt. Känner igen mig i det du beskriver.
      /Stinaz

      Radera
    2. Har modic 2 förändringar plus diskbråck på flera ställen, buktningar,förträgningar,skolios mm. Sjukskriven 6 år och det enda som hjälpt mig i min otroliga smärta och begränsningar i att gå sitta eller göra något är smärtplåster. Inte ens av det klarar jag min vardag på egen hand.

      Radera
  2. Har likt föregående person modic 2 förändringar. Varit sjukskriven i snart 7 år. Blev sjukpensionär för ett år sedan pga att jag klarar göra så lite. Har alltid smärta. Kan inte stå och tex laga mat långa stunder,kan inte gå långa promenader,
    Inte gå i affärer osv. Är mycket trött och sover varje dag en stund annars går det inte. Fruktansvärt jobbigt! Kan inte sitta långa stunder på en stol ,kan inte stå för länge. Min hjälp jag fått är smärtplåster som gör att jag uthärdar. Gått på sjukgymnastik i månadslånga perioder men utan resultat.

    SvaraRadera

Tack för att du läser. Lämna gärna en kommentar.
//Stina